Translate

torsdag 15 maj 2014

Upprörd

Ser att det var ett tag sedan som jag skrev och då var jag ledig och glad men det är jag långt ifrån idag och varför är jag det då?

Jo, fuktskadan som jag hade i min lägenhet den blev klar i början av april och under hela renoveringstiden har jag bott hos en kompis. Det har varit helt omöjligt att bo i en lägenhet med en massa fukt och damm och en fläkt som har stått på dygnet runt i en månads tid. Spisen kopplades ur och toaletten tog man bort och placerade i mitt sovrum.

Ingen vet väl riktigt hur man går tillväga när man får en fuktskada och själv stod jag rådlös. Skickade ett mail till min hyresvärd med massor av frågor som ledde till ett möte. Där blev jag informerad om att man brukar lösa sådan här fuktskador utan att blanda in hyresgästens försäkringsbolag och  i den tron har jag struntat i  Folksam. Jag anmälde skadan men skickade aldrig in några papper. Hyresvärden informerade mig också om att jag i efterhand skulle inkomma med ett brev och berätta kortfattat vad som hänt för att därefter få en återbetalning av hyran + elen vilket jag också gjorde.

Hela den här händelsen har tagit hårt på mig och jag har mått väldigt dåligt och det tog tid för mig innan jag orkade få saker och ting på plats igen. Bad då om hjälp av vaktmästaren om han kunde borra hål för att sätta upp hyllor. Han sa ja och det var inte tal om några extra kostnader för att han hjälpte mig. Vi kom överens om en tid och han hjälpte mig under 1 ½ timme vilket jag var väldigt tacksam över.

Igår fick jag en återbetalning som är långt under mitt krav på hyresnedsättning. Skickade ett mail till hyresvärden och bad om underlaget för uträkningen. En ung brud ringde upp och förklarade på ett sätt som jag inte förstod och själv sa jag att det gick inte att bo i lägenheten men hon ville inte lyssna på det och sa att det skulle jag ha tagit med försäkringsbolaget. Till sist kläcker hon även ur sig att vaktmästaren hjälpte mig i två timmar och att jag skulle betala för det. Alltså vad har det att göra med mitt krav och man borde väl ha informerat mig i förväg att det skulle kosta si och så mycket. Sedan tycker jag det är urfräckt att i efterhand komma med ett krav på betalning av en tjänst som man från början gjorde gratis.

Nu är jag med andra ord upprörd över att man återbetalar ca 30 % av hyran + elen. Ni ser ju själva att det gick inte att bo i lägenheten och mitt vardagsrum blev en magasineringsplats.

Har i alla fall tagit kontakt med Hyresgästföreningen så nu blir det upp till bevis om man vågar visa framfötterna. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar